CAPITULO 9

20 december 2013 - El Calafate, Argentinië

Na een zeer voorspoedige reis met Aerolineas Argentinas precies op tijd geland in El Calafate! Hostel ziet er van buiten leuk uit, van binnen ook, maar de kamer is weer zeer summier…..geen kledingkast, bedlampje oid.  Keuken bijna geen servies of bestek en vies,dus wil daar niks eten.  Ik lijk misschien wel een hygiëne freak maar dat valt wel mee. Ik vind nl. dat ook een heel goedkoop hostel een schone keuken moet hebben . Hostel staat vlakbij het buitenhuis van CFK, de presidente van Argentina, daar wil ik straks nog even langslopen! Erica is op dit moment een toer aan het doen, eigenlijk doen we steeds, behalve in Puerto Madryn, andere toertjes. Zij houd meer van actie en klimmen en ik meer van rustig aan doen ,alles goed bekijken en  veel informatie opzuigen van een gids en af en toe een stuk wandelen!

Zo komt het dat ik de eerste dag, afgelopen woensdag een mooie excursie per boot heb gedaan, Todos Glaciares. Deze excursie duurde de hele dag en dan zie je in één keer de meest grote en belangrijkste gletsjers, Spegazzini, Upsala en Perito Moreno. Gigantische gletsjers met enorme oppervlakten van honderden kilometers. Aan de waterkant rijst een wal van ijs  omhoog van ongeveer 100 meter.  De boot voer er dicht langs maar niet te dicht want er is constant gevaar van het afbreken van brokken ijs, wat ik dus ook een paar keer heb meegemaakt. Gaat gepaard met enorme knallen!!! Het was een mooie tocht, de foto’s spreken voor zich!

Gisteren, donderdag, een excursie gemaakt naar de Perito  Moreno gletsjer, die ik ook al vanaf de boot had bewonderd,maar deze gletsjer is beter te benaderen,er is een soort park omheen met allemaal paden en trapjes waar vanaf je verschillende uitzichten hebt op deze enorme gletsjer met een oppervlakte van 250 Km2 ! Het is een adembenemend gezicht deze gletsjer van relatief dichtbij te bewonderen!  Ik was er met een busje heengegaan via de oude alternatieve route. Via  een onverharde weg, die hier nog veel zijn in dit gebied, dwars door de landerijen met schapen en kleine estancias. Onderweg veel Condors gezien, die hebben een spanwijdte van maar liefst 3 meter! Het grappige is dat je hier ook flamingo’s ziet in het water, terwijl ik dacht dat dat altijd warm weer vogels waren.

Ben net terug van museum bezoek ,winkeltjes kijken en lunchen in een hip tentje met een heerlijke licuado (vruchten shake) , tonijn pannenkoekje en vooraf wortelstengeltjes. Museum was ik erg van onder de indruk. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de prehistorie en dit gaf een beeld van Patagonia miljoenen jaren geleden. In het museum volg je een tijdlijn, te beginnen met de dinosauriërs  die hier ook voorkwamen. Vervolgens gaat de tijdlijn steeds meer vooruit, ze laten oa zien hoe de wereld er vroeger uit zag, zie ook de foto, en de oorspronkelijke bewoners die uiteraard door de westerse “beschaving” bijna geheel is uitgeroeid.  Restje oorspronkelijke bewoners werden tentoongesteld in de dierentuin van o.a. Parijs of op kermissen. Er was hier een interessante documentaire over te zien en ik kwam er met schaamroof op de kaken uit, mezelf schamend dat ik eigenlijk ook afstam van een stelletje westerse barbaren, wat nou westerse beschaving???? Dit is niet eens zo heel lang geleden, het speelde ongeveer rond 1880……. Bueno , ik stop met dit hoofstuk,ga het één en ander organiseren en opruimen want morgen vertrekken we naar Ushuaia, waar we eind van de middag aankomen! Bedankt voor alle leuke reacties weer (Jo!!!)

Abrazos!

Marlies

1. Bea:
    20 december 2013
    Ha Mies,

Wat 'n prachtig avontuur beleef je toch!! Zit er helemaal middenin. Veel plezier in Ushuaia, bizar dat wij daar bijna 6 jaar geleden ook waren, is 'n heel bijzondere plek....liefs Kh en Bea
  2. Jet:
    21 december 2013
    Wat een schitterende foto's, Mies.
    Heel indrukwekkend!
    Liefs, Jet
  3. Jolanda:
    21 december 2013
    Hoi Mies, je verhaal lijkt een beetje op kamperen met het geluk dat je goed weer hebt! Goed ook om te lezen dat jullie je hart volgen. En je de dingen doet die je al zo lang wilde doen. Gek idee dat wij hier richting Kerst gaan. Het is nat, veel wind en daardoor koud. Wij hebben de boodschappen al binnen. Dit jaar wordt het dus zo'n 10 gr. met Kerst. ben bebieuwd hoe jullie dat daar gaan beleven, liefs Jo
  4. Oop , Snoop, en Oom:
    21 december 2013
    Lieve Mien, wat een geweldig verslag weer! Het vervelende is, dat we jouw capitula's niet rechtstreeks van jou, maar via (indit geval)via astrid krijgen. Misschien omdat we een nieuwe computer hebben en dat jij ons adres even moet controleren, maar gelukkig hebben het tenslotte toch gekregen.
    Ha lieve Mien, inderdaad wat startproblemen met de nieuwe HP comp., we kunnen je capitulo 9 gelukkig wel lezen; je gaat nu naar het zuidelijkste puntje van Arg., geweldig, wat maken jullie toch veel mee! Nu hier erg regenachtig en dat blijft zo tot de \kerst; de Lomanstraat komt hier eten, 2e Kerstdag hebben we vrij ( misschien kunnen we met Snoopy ergens uit eten??) Met Oud en Nieuw komen Jan en Ineke hier, ze hoeven niet op te passen op Baloe. To gauw maar weer, groeten aan Erica, liefs van B en J.
  5. As:
    22 december 2013
    Wauw schoonzus, wat een geweldige reis ben je aan het maken.
    Wat ziet alles er prachtig uit, en wat een afwisseling. Ben je met kerst in B.A.? lekker bij Nientje hoop ik. Wens jullie vast feliz navidad en kijk uit naar je volgende avonturen. Wij gaan morgen naar Istanbul met zn vieren, ben benieuwd want schijnt een erg leuke stad te zijn. Dikke kus voor jou en Nien van ons vieren.