CAPITULO 10

24 december 2013 - Ushuaia, Argentinië

21 december gingen we rond half twee richting vliegveld om naar Ushuaia te vliegen. Inchecken, koffers op de band even wat drinken en dan boarden. Vrolijk sloot ik me aan in een lange rij, Erica in mijn kielzog. Instapkaart afgegeven en de gate in….plotseling werd ik teruggeroepen “klieeeks”, ik stapte dus bijna in het vliegtuig naar Buenos Aires hahaha! Wachten dus totdat het vliegtuig naar Ushuaia ging boarden. Plotseling een stewardess met de mededeling dat het vliegtuig was gecancelled!!!! Fuck!!!!!! Met z’n allen weer naar de incheckbalie waar we te horen kregen in welk hotel we konden slapen en eten,uiteraard op kosten van Aerolineas Argentinas, in wederom El Calafate. Maar goed, er maar het beste van gemaakt, heerlijk hotel  verder. En waarom het vliegtuig nou gecancelled was is mij nog steeds niet duidelijk, interesseerde me verder ook niet, je hebt het maar te slikken, dit kan gewoon gebeuren. De volgende dag rond negen uur weer met een grote bus gehaald en verdomd we konden mee met de vlucht van elf uur ’s ochtends.  Omdat het maar een uur vliegen was naar Ushuaia , kwamen we begin van de middag al aan in La Maison de Ushuaia, een bed & breakfast. Oma , dochtertje van drie, wit maltezertje en schele siamees wonen  ook bij de eigenaresse met Frans bloed, Solange.  Hond en kat  lagen onmiddellijk bij mij op bed en ben uiteraard beste vriendjes met ze geworden. Het is een leuk oud huis met allemaal trapjes, omdat Ushuaia tegen een berg is aangebouwd, is dit huis dat ook, vandaar alle trapjes.

Dinsdag 23 december een soort van mislukt boottripje gemaakt op het Beaglekanaal, dat voortijdig werd afgebroken vanwege de harde wind. Jee wat kan het hier waaien zeg! Enorme golven, er was een Nederlands meisje erg misselijk en die heb ik Primatour gegeven (ben altijd op alles voorbereid) en een klein Frans jongetje spuugde de hele kajuit onder, gadverrrrr……. Jammer, het was van korte duur. We zouden oa naar de zuidelijkste vuurtoren ter wereld varen maar dat werd dus te gevaarlijk. Ik heb wel vier stempels van Ushuaia in mijn paspoort laten zetten als bewijs dat ik in de zuidelijkste stad ter wereld, Ushuaia, el fin del mundo, ben geweest! We waren dus vroeg weer in het huis, boodschappen gedaan , broodje gegeten en lekker genikst.

Vandaag is het 24 december, onze laatste dag in Ushuaia. Morgenochtend vliegen we weer naar Buenos Aires, waar ik kerst ga vieren met mijn lieve Nina. Erica is gaan wandelen in Tierra del Fuego oftewel Vuurland. Ik ben weer cultureel geweest en heb wat musea afgestruind, het Yamana museum en het museum Fin del  Mundo. Vind het nog steeds erg interessant om meer te leren over het leven hier honderden jaren geleden. De Yamana’s de oorspronkelijke bewoners, zijn tegen eind 1900 bijna helemaal uitgestorven door de (Engelse voornamelijk) kolonisten die van allerlei voor hun vreemde ziektes mee brachten. De Yamana’s leefden geheel naakt, smeerden zich in met vet tegen de vreselijke kou, en maakten grote vuren, vandaar de naam Tierra del Fuego, Vuurland.  De missionarissen probeerden  de bevolking te bekeren . Verder veel info, ook over Darwin en Fitz Roy (die wat Yamana’s  kleding gaven en meenamen  naar Engeland waar ze vreselijk ongelukkig waren )en ook een Nederlander, zijn naam ben ik vergeten, die hier het één en ander heeft “ontdekt”. Daarna even een broodje gegeten bij Tante Sara, ja werkelijk zo heet het tentje, maar toen ik de ober vroeg waarom deze Nederlandse naam, had hij geen idee. Lekker geshopt en boodschappen gehaald voor kerstavond, want we hebben maar besloten om thuis te eten. Lekker wat van de traiteur in de super gehaald.

Er staan weer wat foto’s in album Ushuaia en hierbij wil ik jullie allemaal hele fijne kerstdagen toe wensen! Ben nog niet zo in de kerststemming al zag ik wel een kerstman lopen in de winkelstraat. Ushuaia is ook in de kerststemming het was daarnet erg druk, allemaal winkelende mensen die met veel  tassen liepen te zeulen. Ushuaia is een schattig leuk stadje, met een schitterende ruige natuur. Het zou 100% perfekt zijn als het niet altijd zo vreselijk koud en winderig zou zijn! Volgende verslag vanuit Buenos Aires!

FELIZ NAVIDAD PARA TODOS!!!! VROLIJK KERSTFEEST VOOR IEDEREEN!!!!

1. Nina:
    24 december 2013
    Leuk verslag!! Fijne kerstavond en tot morgen!!! X
  2. Erica:
    Feliz navidad!
  3. Oop , Snoop, en Oom:
    25 december 2013
    Vrolijk kerstfeest en tot vanavond!
  4. Oop , Snoop, en Oom:
    25 december 2013
    Vrolijk kerstfeest en tot vanavond!
  5. Ruud:
    26 december 2013
    Jammer van de enigszins mislukte boottrip.
    Hoop dat jullie een leuke Kerst hebben!
  6. Jet:
    31 december 2013
    Hoi Mies,
    Ik hoor net op de radio dat Buenos Aires al dagen zonder stroom zit, dat is knap lastig! Wel een speciale ervaring, denk ik, kerst en de jaarwisseling tijdens een hittegolf meemaken.
    Hoop dat je gezellige dagen achter de rug hebt, maar dat zal best met Nina dichtbij je.
    Dick en ik gaan zo met Mees 'vluchten' naar Noordwijkerhout , voordat het vuurwerkgeweld weer losbarst.
    Ik wens jou, Nina en Erica een heel gelukkig nieuwjaar 2014 toe!
    Liefs, Jet