CAPITULO 8

17 december 2013 - Bariloche, Argentinië

Gisteren  vrijdag de 13e (!) vertrokken uit Puerto Madryn op weg naar Bariloche, aan de andere kant van het land dus, zie ook mijn kaart waar ik de route bijhoud. We moesten eerst met de bus, ong 3,5 uur naar San Antonio de oeste (een gat waar niet eens een restaurant was, ongelofelijk dat dat soort stadjes nog bestaan)  , waarvan uit de Tren Patagonico vertrok naar Bariloche. Deze trein is een uniek treintje dat 2x per week rijd ,nl heen en terug hahaha! Het doet een beetje ouderwets aan, we hadden een “camarote”geboekt, dwz een kleine slaapcoupé voor ons tweetjes. Echt piepklein, maar ik heb heerlijk geslapen en dat zegt wat voor mij! Ook is er een soort bioscoopje en disco aan boord maar daar zijn we niet naar op zoek geweest. Wel  de restauratie wagen, daar staan gewone tafeltjes en houten keuken stoelen, de obers hebben erg veel haast alsof ze de trein moeten halen en het eten is niet zo geweldig! Maar ik heb genoten! Ik voelde me echt Laura Ingalls van het kleine huis op de prairie! In dat wagonnetje en als ik naar buiten keek een eindeloze prairie achtig landschap  en ik verwachtte ieder moment Indianen en cowboys (in deze dus gaucho’s ) te zien. Ik kan uren uit het raam kijken en daarvan genieten!!!! Zie iedere keer wat anders in dat dorre landschap dat langzaam zou moeten veranderen in een wat meer vruchtbaar landschap met bergen, meren en bossen want Bariloche ligt tegen de Andes aan ware het niet dat plotsklaps de trein stilstond midden in een  dorre droge van god en alles verlaten plek. Locomotief kapot……vrijdag de 13e……. na 2 uur wachten ging de machinist het maar weer proberen, er was iets met een filter, mij kan je alles wijsmaken. Maar  niet voordat we onze camarote uit moesten en wij, met nog vele andere mensen, met z’n allen plaats moesten nemen in de voorste coupés, die volgeladen waren met  Argentijnse jeugd. De laatste wagons werden nl afgekoppeld en staan waarschijnlijk daar nog ergens ver van de bewoonde wereld. Immers, de tren Patagonico is de enige trein die van dit spoor gebruikt maakt.  Het duurde nog ruim 2 uur voordat we dus eindelijk, met totaal ruim 4 uur vertraging, in Bariloche aankwamen.  Taxi naar het hostel, zie er niet zo gezellig uit als vorige, geen tuin etc. maar ik vind het hier prima, het is nl schoon!!!! En mn bed ligt tot nu toe best goed.

Zondag heb ik een korte excursie geboekt, circuito chico, dat langs de prachtige meren van Bariloche gaat.  Met een kabelbaantje omhoog om vanaf grote hoogte het prachtige uitzicht te bewonderen.  Ook zijn we langs het beroemde Llao Llao hotel gereden, waar vele presidenten, koningen, (Lex en Max) enz. enz. hebben gelogeerd. Llao Llao betekent “zoet zoet” en is afgeleid van een taal die de inheemse bewoners honderden jaren geleden spraken. Llao Llao is een paddenstoel die zich vastvreet aan de bomen en het enige zoete voedsel was voor de inheemse bevolking in die tijd. De gids vertelde veel en stopte op alle mooie plekjes zodat ik zelfs foto’s heb gemaakt. Normaliter “pik”ik die altijd van internet of nu van Erica. Erica had een andere trip geboekt, nl. een berg beklimmen wat echt niet aan mij besteed is, maar helaas had ze de verkeerde bus gepakt en was dus na een prachtig rondje verkeerde bus na een paar uur  alweer terug! Echt sneu, dat werd dus een middagje strand voor haar…….

Het is nu dinsdag 17 december en we zitten nu te wachten voor de vlucht naar El Calafate. Gisteren een mooie excursie gemaakt naar het national park Nahuel Huapi bij Bariloche. De natuur is hier werkelijk schitterend!!! De foto’s spreken voor zich.  Hoogtepunt was de zwarte gletsjer, El Trenador, alwaar we een aantal spectaculaire lawines zagen  die eindigeden in een mooi melkachtig blauw/groen meer. Het was een lange dag en ik heb genoten! Vind het moeilijk om hier meer over te schrijven, de beelden zitten allemaal in mijn hoofd, het is moeilijk te beschrijven, ik hoop dat de foto’s  jullie een goede indruk geven.  ’s Avonds gegeten met Jack, een facebook/forum vriendje van mij en zijn vrouw Mariella en Erica. Jack heeft een reisbureau in Bariloche. Het was erg gezellig en heerlijk gegeten. Volgende verslag vanuit El Calafate!! Nieuwe foto’s in album Bariloche!

ChauChau!!!!!! XXX

1. Erica:
    Mooie foto's Marlies!
  2. Lena:
    18 december 2013
    Lieve Mies, jeetje wat indrukwekkend allemaal!!!! Ik vind het onvoorstelbaar dat je dit allemaal meemaakt!!! Zoooo ontzettend gaaf voor je!!!Whauw!En wat een prachtige foto's!Ik ga je morgen een brief sturen op je fb. Even 'bijkletsen' want er is een hoop gebeurd. Ik geniet van verhalen..... ik zie je bijna lopen en in de kabelbaan zitten!?!!! Stoer hoor!!!...je hebt toch hoogtevrees?!En dan al die lieve dieren om jullie heen in je vorige verslag....wat ontzettend bijzonder moet dat zijn om zelf in die film te zitten!! Beetje groen zie ik inmiddels wel..... Heerlijk voor je meid!!!! Geniet verder en schrijf veel! Dikke kus ook voor Erica,
  3. Nina:
    18 december 2013
    Leuk mam! Heel veel plezier in het zuidelijkste stadje van de wereld!!
  4. Jolanda:
    18 december 2013
    Het klinkt allemaal zo mooi en jij zit er middenin!! Er is nog zoveel te zien, iedere dag weer een avontuur. Foto's zijn prachtig! X