CAPITULO 13

8 januari 2014 - Salta, Argentinië

Dinsdag 7 januari stond de excursie naar Cachi op het programma. Cachi is een lief klein dorpje op 3100 meter hoogte. De weg er naar toe is lang omdat het via allerlei bochtige weggetjes gaat in de bergen. Bergje op, bergje af!  Als eerste gingen we door de Quebradra de los Laureles, inderdaad met verschillende laurier bomen, maar ook af en toe een enorme cactus! Een vrijwel droge rivierbedding liep door de kloof heen.  Veel paardjes liepen daar rond en dronken het weinige water wat er nog doorstroomde. Het is een enorme groene kloof met veel  loslopende dieren, koeien, paarden, wild of toch misschien van een eigenaar. En niet te vergeten de Condors die daar rondvliegen! Het bijzondere is dat je van het ene op het andere moment in een ander landschap terecht komt en dat was het National park Los Cardones (cactussen). Een enorm gebied met alleen maar cactussen van meters hoog! Sommige kunnen wel 10 meter worden is mij verteld. We mochten daar een beetje rondlopen en het was wel heel bijzonder om te zien, cactussen zover het oog reikt. Wederom indrukwekkend!! Vervolgens kwamen we dan eindelijk in Cachi aan, waar we eigenlijk wat weinig tijd hadden om te lunchen en rond te lopen. We werden afgezet bij een vreetschuur, dat was toen ik naar Cafayate ging ook zo, de touroperators  hebben natuurlijk dealtjes gesloten met bepaalde restaurants. Dus ben ik naar het pleintje gelopen en heb daar heerlijk geluncht , buiten onder een parasolletje want het was heel erg warm. Empanadas is de Argentijnse kroket, maar in de provincie Salta zijn ze het allerbest! Dus ik heb er twee besteld en een portie Humita,ook typisch van deze streek. Het is een massa van maïs, beetje kaas en kruiden, gestoomd in maïsbladeren,heerlijk!!! Daarna een beetje rondgestruind in het dorpje, een paar leuke bakjes gekocht en even in het parkje gezeten en toen was het alweer tijd om het busje in te stappen.  Jammer dat we zo weinig tijd hadden in het dorpje zelf. Het is misschien leuk om te vertellen, onderweg zijn er allerlei foto stops. Bij die foto stops zijn ook allerlei stalletjes waar de bewoners hun waar proberen te verkopen. En dat zijn bijna altijd kruiden! Curcuma, safraan, pepers, knoflook , maar ook veel noten, gedroogd fruit en kruiden , quinoa en chia zaadjes, gezond dus!  En niet te vergeten gedroogde coca  bladeren die hier door de inwoners worden gekneusd in hun mond en vervolgens “bewaard”tussen wang en tanden. Het schijnt te helpen tegen hoogteziekte, maar heeft vooral eenzelfde soort uitwerking als een paar koppen koffie.  De busreis terug was lang, weer bijna vier uur en ik was ook redelijk gesloopt toen ik eindelijk voor Casa Hernandez werd afgezet, ook omdat de airco niet echt goed werkte in de bus. Maar als je dan thuiskomt en je wordt door Rijkje en Alex geroepen om met hun mee te eten, pastasalade  en een koud glas Salta bier, is dat weer een perfect einde van wederom een heerlijke dag!

Vandaag, woensdag 8 januari een rustig dagje. Ik ben weer even Salta ingegaan, met de locale bus, om daar met de kabelbaan omhoog te gaan.  Op de berg San Bernando zou je dan een prachtig uitzicht hebben over de stad. Zou….. op het moment dat ik daar aankwam trok alles dicht! Om nou te kijken naar een pak wolken zag ik ook niet zitten, dus maar weer even naar een markt, volgens mij zag ik daar alleen maar locals, om een hoedje te kopen en een ijsje te eten. Weer naar huis met de locale bus waar ik nu dit verslag zit te typen. Het is even heerlijk afgekoeld. Morgen excursie naar Humahuaca, Purmamarca, Tilcara en San Salvador de Jujuy, allemaal ten noorden van Salta. Zal wel  weer heeeel vroeg op moeten! Foto’s in album Salta en Cachi!

ChauChau!!!!

1. Oop , Snoop, en Oom:
    9 januari 2014
    Ha lieve Mien, bedankt maar weer voor het reisblog, geweldig, je moet maar bij een Arg. krant reisjournalist worden. Hier op de Uranusstr. een grote witte chaos; behalve Snoopy is alles wit, alles is verplaatst maar het wordt allemaal mooi!! Verder geen nieuws, veel regen en wind, golf is afgekeurd en de temp. is ongeveer 8 gr.Geniet maar van je laatste weekjes; liefs Oma en Opa.
  2. Lena:
    11 januari 2014
    he Miesje. Wat een goed verslag weer!
    Bijna jarig he!!!! Jeetje ik kan wel een week bij je komen logeren om bij te kletsen en alles nog eens her te beleven met jou!
    Nog steeds druk met vadertje. Kom aan eigen leven nauwelijks meer toe. Hij gaat vooruit. Hij kan met pijn en moeite zijn eerste hapjes weer zelf in zijn mond stoppen!! positieve vooruitgang!
    Veel gebeurd ook... Schrijf je weer gauw een brief. [verjaardagsgroet al ontvangen neem ik aan] PROOST alvast!!!
    En een warme zonnige verjaardag in hart en ziel...en lijf waarschijnlijk ook! Hieperdepiephoera schat, maak er een onvergetelijke dag van! dikke kus!!!! XXXXXXX
  3. Jet:
    11 januari 2014
    Lieve Mies,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat ben je weer in een mooi gebied beland, met al die prachtige rode rotsen uit je vorige verslag en nu weer die grote cactussen.
    En wat anders als die ijsschotsen! Echt een land met vele gezichten.
    Nederland is ook mooi, maar qua natuur toch wel een beetje saaier !
    Fijn dat je zo gastvrij bent ontvangen door Rijkje en Alex, want ik vind het is toch heel wat hoor, dat gereis in je eentje.
    Volgens mij ga je vandaag weer terug naar Buenos Aires, goede reis en geniet nog volop van vandaag en de rest van je vakantie !
    Liefs, Jet en Dick