CAPITULO 7

12 december 2013 - Puerto Madryn, Argentinië

Afgelopen maandag hebben we onze eerste excursie gedaan en wel naar  Peninsula Valdes. Het is een schiereiland  even ten noorden van Puerto Madryn waar we nu zijn. De eerste stop was in Puerto  Piramides, waar de boten de zee opgaan om de walvissen te spotten.  Allemaal een zwemvest aan en gaan! Maar helaas kwamen we maar één walvis en haar baby tegen. Het seizoen is eigenlijk bijna voorbij dus dit risico loop je altijd. Wel hoorde ik dat er vorig jaar om deze tijd wel meer waren. Toch jammer voor de toeristen op de boot! Ik mag niet klagen want ik heb er 5 jaar geleden een heleboel zien springen en dartelen om te boot heen, maar dat was in oktober.  Na een lunch in een schattig tentje  ging de reis weer verder langs prachtige baaitjes waar talloze zeehonden en zeeleeuwen/olifanten lagen te zonnen op het strand. De kust is prachtig, grillige rotspartijen en prachtige blauwe zee. Helaas hebben we ook geen Orka’s kunnen spotten op een bepaald punt. Januari schijnt daarvoor beter te zijn. Na een lange dag, je rijd toch meer dan zo’n 400 km, terug in het hostel waar ik verwachtte na meer dan 12 uur in touw geweest te zijn, toch wel  te kunnen slapen. Helaas was niets minder waar en na weer een korte nacht van nog geen 3 uur slaap was ik het zat en ben vertrokken naar een hotel! Het hotel waar ik 5 jaar geleden ook heb gelogeerd met Nina en waar ik zo heerlijk heb geslapen! Dus dat heb ik mezelf cadeau gedaan, heb een prachtige grote kamer met 2 enorme bedden en een heerlijke badkamer alleen voor mezelf. Lekker puh…. Gelukkig heeft Erica al wel een andere roommate  hahaha! Het hostel was zelf erg gezellig, maar ik ben een slechte slaper en onze “kamer”was zooo klein (en vies) en mijn bed, lakens en matras stonken naar pis. Kan ik wel oom “schoon”beddengoed  vragen, maar ik denk niet dat dat de oplossing was geweest.

Woensdag stond de volgende excursie op het programma en wel naar Punta Tombo, een plek waar ruim een half miljoen pinguïns leven langs de kust. Dat is zo grappig om te zien je loopt dus op aangegeven paden tussen die beestjes door. Mocht er onverhoopt een pinguïn het pad willen oversteken heeft het beestje voorrang! Je ziet overal gaten in de grond waar ze hun nest hebben en we hebben veel jonkies gezien! Maar voor we daar waren eerst de zee op om dolfijnen te gaan spotten! En we hadden geluk, een paar scholen dolfijnen volgden ons en sprongen en zwommen om de boot heen! Die beesten hebben er echt lol in! Het zijn niet de dolfijnen zoals Flipper, maar een ander soort, ze zien er uit als een soort mini orka’s . Het was super om dat mee te mogen maken! Grappige is dat Nina diezelfde dag met Flipper heeft gezwommen, maar dan in de Dominicaanse Republiek waar ze een paar dagen is. Ze appte me een foto door waar ze Flipper een zoen op zijn neus geeft! Weer een droom van haar in vervulling! Daarna  naar een soort van geheime baai volgens onze gids, waar bijna nooit mensen komen. Wij wel dus hahaha. Prachtige baai waar we dus wel helemaal naar beneden op het strand mochten en waar warempel  allemaal zeeleeuwen lagen te zonnen. We moesten ons klein maken, beetje bukken dus en ervoor zorgen dat ze niet bang van ons werden. Ook mochten we niet praten.  De gids was erg met de dieren en natuur begaan wat natuurlijk goed is. Heel langzaam ben ik dichterbij gekropen en kon heel even zo’n beest aanraken op zn koppie. Hij keek me aan met z’n grote ogen en deed heel verbaasd z’n bek open, hij was dus een beetje bang dus ben ik snel voorzichtig achteruit “gekropen”. Was weer een lange dag weer, 8 uur ’s ochtends weg en  8 uur ’s avonds weer terug en weer de nodige km achter de rug over  veel onverharde wegen! Als een roosje weer geslapen in mijn luxe optrekje!

Donderdag hebben we bus tickets gekocht voor vrijdag de 13e . Dan reizen we s’middags naar San Antonio d’Oeste  en vanaf daar gaan we met een speciaal treintje, Tren Patagonico, naar Bariloche alwaar we zaterdagochtend aankomen.  Volgende verslag dus vanuit Bariloche! Er zijn weer nieuwe foto’s in het mapje Puerto Madryn en 2 nieuwe videootjes, thanks Erica !

Muchos besitos!!!!

1. Erica:
    13 december 2013
    Wat een leuk verhaal! Hasta manana!
  2. Nina:
    13 december 2013
    Leuk verhaal!! Ik zei t toch van die hostels, gatverr!! Goede reís naar Bariloche!! Heb je wel wifi in de trein? Veel pleZier!! Xxxxx
  3. Jolanda:
    15 december 2013
    Veel gedaan ! Gelukkig kan je weer slapen anders kan je straks niet meer genieten van al dat moois. Bijzonder hoor om zo dicht bij al die dieren te zijn. Verheug me alweer op het volgende verhaal,
    liefs Jo