CAPITULO 5

2 december 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Zondag 24 november  was weer een zeer warme, vochtige dag over de 30 graden! Het is de vochtigheidsgraad die het niet echt aangenaam maakt. We hadden afgesproken om naar San Telmo te gaan, daar is zondagavond altijd milonga op het plaza Dorrego. Overdag de markt en nadat die is afgebroken rond  een of zeven, komen de tango fanaten daar bijeen om te dansen. Erg leuk om te zien, een spontaan gebeuren, iedereen (nou ja bijna iedereen, Erica en ik dus niet..) daar dansend op het plein. Van jong tot oud, dat wil zeggen meerdere oude mannetjes op zoek naar jonge vrouwen hahaha! Het is een soort spel, de man probeert oogcontact te maken met een vrouw en als die “toehapt” betekent dat ze een koppeltje  gaan vormen. Dus ik had  een oudere man in de smiezen die zijn blik op verschillende dames probeerde te vestigen. Het lukte hem telkens weer. Het maakt niet zoveel uit  hou oud je bent, wat je aan hebt of hoe je eruit ziet. Het gaat om het samen beleven van die prachtige dans op die mooie muziek. Ik zou het ook wel graag willen leren…… Voor de man, de leider, is het het moeilijkst, hij moet immers de leiding aangeven. Weet wel dat als je met een goede danser danst, die goed leid, het voor een vrouw bijna als vanzelf kan gaan. Zag ook twee jonge  mannen die er samen  gay en vrolijk maar buitengewoon goed door de menigte  heen danste. Er was ook nog een professioneel koppel die een paar demonstraties gaven, erg mooi. Maar het bleef onaangenaam heet, dus toen zijn we in een restaurantje ,wat ook van boven uitkeek op het plein,  gaan eten, binnen, met de airco aan, heerlijk!

Nina is weer thuis, maandag morgen vroeg aangekomen. Ik had net gedoucht om negen uur toen ze belde dat ze thuis was. Snel  verder aangekleed en  naar mijn lieve kind toe die ik best wel had gemist. Binnen 3 minuten ben ik bij haar app.   Het weer is nu wat somber en het heeft vannacht geregend en het gaat straks weer regenen. Maar we gaan zo wel even een wandelingetje maken, frisse neus halen. Veel winkels zijn dicht want het is weer een vrije dag, waarom weet ik niet, er zijn er hier zoveel!

Gisterenavond hebben we bij een Libanees restaurant gegeten met z’n drietjes, maar om een uur of tien zag ik de luikjes dichtgaan bij Nina, ze was de hele dag opgebleven en was erg moe van de reis en de jetlag!  Maar vanmorgen rond half tien kreeg ik toch een appje van haar dat ze wakker was en dus zijn we “gezellig” samen gaan sporten. Na een kopje koffie bij mij thuis en een broodje als lunch op de hoek zijn we ieder naar ons eigen app gegaan, want Nina moest zich voorbereiden op een opening van een winkel van een bekende styliste die ze kent. Erica en ik hadden afgesproken om in de buurt van die winkel wat te gaan drinken en op Nina te wachten, maar het regende!!!! Koelt wel lekker even af, dat wel. Na één drankje  zijn we toch maar naar huis gegaan en ik zit hier dit verslag nu bij te werken en op Nina te wachten om misschien nog samen wat te gaan eten. Ik wacht het wel even af.

Woensdag 27 november had Nina voor Erica en mij een afspraak gemaakt om onze tanden te laten bleken! Nina heeft dat zelf ook laten doen en omdat ze 2 nieuwe klanten  tegelijk  voor de tandarts had, kregen we een mooi prijsje nl  omgerekend ong  40 euro!  We moesten er al vroeg zijn, eerst werd ons gebit gecontroleerd en schoongemaakt en daarna kwam de laser erop, zo’n 20 minuten denk ik.  De komende 48 uur geen voedsel of drankjes drinken die je tanden kunnen verkleuren zoals koffie,thee,rode wijn, tomaten, kerrie enz enz.  Er werd ook  een afdruk van ons gebit gemaakt zodat er een  bitje ontstaat waar we dan een  gel  in moeten doen.  ’s Nachts  moeten we dat bitje dan dragen. Ik ben benieuwd, morgen moeten we het  bitje halen, maar door die laser zie je nu al een enorm verschil! Daarna zijn Nina en ik naar Dot (grote shopping) geweest en op de terug weg langs het app van Maypi, haar vriendinnetje, want één van Nina’s schilderijen én haar schildersezel stonden daar nog. En omdat Maypi aan het verhuizen is moesten we dat ophalen. Paste net allemaal in de taxi, dat grote schilderij voor de voeten van Nina op de achterbank en de schildersezel hing nog een stuk uit het achterraam. En ik voorin dan maar. Gelukkig hadden we een hele lieve taxichauffeur, dat is ook wel eens anders, die het wel mooi vond om te helpen en hij was zwaar onder de indruk van het schilderij. (ik ook, nog steeds!)

Vandaag hebben we het bitje met de gel opgehaald. We moeten de gel in het bitje doen en dan minstens vier uur per nacht in houden. Ik hoop dat ik niet ga kokhalzen of zo! Vanavond komen Erica en Nina hier eten en gaan we weer even geld wisselen bij Bart. Het was weer warm vandaag en de volgende dagen wordt het steeds warmer, over de 30 graden! Hoop maar dat het niet zo vochtig is en er een windje waait………

Het is nu zondag alweer 1 december, wat gaat die tijd toch snel!  Vrijdag ben ik naar de kapper geweest voor de grijze haren hahaha! Bij Nina’s kapper, het is erg goed gekleurd moet ik zeggen! Je krijgt daar een soort satijnen badjas aan….. De kapper heeft daarna mn haar nog leuk geföhnd  hij deed me een beetje aan mr Bean denken in z’n maniertjes! Daarna zijn Nina en ik wezen lunchen, het was al half vijf of zo en toen zijn we ieder naar huis gegaan, want Nina had een feestje van een tv zender en ik heb thuis lekker een film gekeken. Erica was ook thuis en ging vroeg naar bed want ze had voor zaterdag een tripje naar Colonia, Uruguay geboekt. Nina en ik zijn daar al vaak geweest dus hadden we besloten om niet mee te gaan, het kost toch altijd wel wat. In plaats daarvan hebben we lekker gewandeld en winkeltjes gekeken in Palermo Soho.  ’s Avonds het restje van donderdag samen opgegeten. Vandaag weer wat cultureels gedaan!  Eerst wezen lunchen bij Panaderia de Pablo, een bekende kok die Nina kent, vlakbij het Casa Rosada.  Casa Rosada is in het weekend open voor publiek en dat wilden we graag zien. Het is van binnen prachtig met allemaal binnenplaatsjes. De muren hangen vol  met schilderijen van Argentijnse helden. Er zijn ook twee grote werken met de afbeeldingen van de Malvinas, die ook wel bekend staan als de Falkland eilanden. Argentinië vind nog steeds dat de eilanden van hun zijn. Ik heb natuurlijk ook mijn mening hierover. Mijn motto is eigenlijk : “blijf met je tengels af van wat niet van jou is” en dat geld voor alles en iedereen. Die Engelsen hebben wat ingepikt zeg van de wereld als je het goed bekijkt! Maar goed, naast het Casa Rosada is een nieuw museum  Museo del  Bicentenario, geopend in 2011 ter ere van 200 jaar onafhankelijkheid van Argentinië. Het museum vertelt de geschiedenis ,vaak door middel van video’s , van Argentinië. Het bijzondere is dat het gebouwd is met grote delen van een groot oud gebouw dat deels al onder de grond lag, van de douane. Het is een combi geworden van moderne architectuur en de oude gewelven van het  oude gebouw. Ik zal wat foto’s plaatsen anders is het erg moeilijk om een idee te krijgen denk ik.  ’s Avonds gegeten met Javier, een vriend van Nina en mij en zijn vriend, Sebas (die kenden we dus nog  niet…). Was erg gezellig maar voor mij wel moeilijk af en toe want Sebas spreekt geen woord Engels. Het is een leuk stel samen en Javier vroeg nog naar Bessie, de hond van As en Dik, die vond hij zo lief toen hij in Nederland was drie jaar geleden.  Ik heb trouwens van Snoopy gedroomd! Nina en ik stonden in de keuken van mijn app en plotseling zat Snoopy voor het keukenraam en ik was zooooooo blij!!!!!!

Vandaag is het maandag 2 december en dit zal denk ik de laatste blog zijn vanuit Buenos Aires. Vrijdag gaan we nl naar Puerto Madryn om de walvissen en de pinguïns te bekijken. Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden. Het is weer heel warm vandaag en de rest van de week blijft dat zo. Morgen staat er een dagje Tigre op het programma, de delta boven Buenos Aires. Erg leuk, een soort Giethoorn in het groot, de mensen moeten dus inderdaad met  de boot naar hun huis.   Ik heb wat nieuwe foto’s in het album Buenos Aires 3 gezet.  Ook 2 nieuwe video’s van het tangodansen op het plaza Dorrego. Ik hoop dat alles goed gaat met jullie daar in het koude Holanda! En gracias voor alle leuke reacties!

Besos!!!!

1. Renee:
    4 december 2013
    Hey lieve Mies, wat heerlijk weer om dit allemaal te lezen, huh, wel degelijk tikje jaloers (scheel)! Nee hoor. En je vertelt zo mooi, verhalend. Ik hoop nog eens de tango te dansen, wanneer ik jouw verslag daarover lees, zou ik het zelfs moeten kunnen, met een goede (oude) leider als man:) Ik proef uit alles dat je enorm geniet en das natuurlijk ook de bedoeling. Ik word steeds nieuwsgieriger naar dit land! Besos y abrazos xxx
  2. Lena:
    5 december 2013
    He lieverd. Wat een lekker verslag weer! Dank je! Ik lees wat lekkere restaurantjes waar wij volgens mij ook zijn geweest... Het water loopt mijn mond uit als ik er aan terug denk. Spannend he dat jullie bijna gaan beginnen aan de rest van je reis. Je krijgt ook een dikke kus van mijn vader. Ik had je nog geschreven via fb. Heb je wel ontvangen hoop ik? Hij is weer thuis uit het ziekenhuis en ligt prinsheerlijk op zijn nieuwe bedje in zijn eigen vertrouwde hoekje. Het komt wel goed maar voor nu nog even doorbijten met al die breuken in zijn oude lijfie. s'Morgens was ik hem als een echte zuster. Jaap zorgt ook heel goed voor hem. We redden het wel zo. Nou liefie zet m op! Ben zoooo benieuwd hoe je het gaat beleven!!! Dikke dikke kus voor jou, Erica en Nin!!! Heel veel liefs!!! XXX