CAPITULO 3

19 november 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Donderdag dus naar de moedertjes/omaatjes op de Plaza de Mayo geweest. S’ Ochtends  eerst nog gesport in de gym waar Nina ook altijd komt , hahaha sportief hè? Het is een vrij kleine gym, helaas zonder airco, maar goedkoop en heel dichtbij. Ik moet toch mijn conditie een beetje bijwerken als ik straks wandeltochten ga maken in Patagonia. Maar ook hier in Buenos Aires loop ik voor mijn doen best wel  veel.  Die middag dus naar Plaza de Mayo waar de moeders inderdaad om 15.30 aan hun rondjes begonnen, gelukkig vond Erica dit ook heel indrukwekkend, die mensen die al vanaf ongeveer 1978 iedere donderdag dit doen! Ik heb nog een kettinkje en dvd bij ze gekocht om ze een beetje te sponsoren, want ze hebben natuurlijk ook geld nodig voor hun onderzoeken.  Er staat ook een filmpje van op mijn blog! Daarna wilde Erica graag naar de Obelisco die op de breedste straat van de wereld staat, de Av 9 de Julio. Te lopen vanaf het plein, maar het was die dag wel ontzettend warm en vochtig dus echt langzaam aan! In Recoleta een klein hapje gegeten en toen naar huis.

Vrijdag een beetje rustig aan gedaan, ik moest even bijkomen van de hitte en drukte van donderdag, dus hier in de buurt wat boodschapjes gedaan, even naar Nina’s appartement geweest, want ik heb nu ook sleutels van haar gekregen voor als ik een wasje wil doen. Ze heeft nl. een wasmachine en ik niet. Veel mensen in BsAs hebben dat niet, ze brengen dan gewoon hun was naar de wasserette waar het voor hun gewassen word. Dezelfde dag is het dan ook vaak klaar en het is heel goedkoop. Aan het eind van de dag met Erica afgesproken en gegeten in Palermo Hollywood, een ander gedeelte van Palermo, waar heel veel restaurantjes zijn, maar wat voornamelijk is bekend door de tv studio’s. De studio van Nina is daar ook. Raar dat ze er nu niet is, ik mis haar wel. Toch gek, ik hier in BsAs en zij ergens anders! Ik had van Javier een adres gekregen van een heel  leuk restaurant, Acabar, ontzetten apart ingericht! Erica heeft een filmpje gemaakt en dat plaats ik ook hier op mijn blog! Lekker gegeten en toen naar bed.

Vandaag ,zaterdag gaan we bustickets boeken. Op 6 december willen we met de bus van BsAs naar Puerto Madryn. Puerto Madryn is de begin plaats van onze reis door Patagonia  en ligt op ong 18 uur (!!!!!!!!!) reizen met de bus vanaf BsAs. Een vuurdoop, maar waarschijnlijk ook onze langste busreis want verder hebben we de trein en vliegtickets voor dit gebied al geboekt. Nou moet je niet denken aan een bus à la Connexxion hoor, nee wij dames hebben de duurste klasse (bijna 100 euro) geboekt, cama suite, dat houdt in: superbrede stoel die helemaal omgetoverd wordt tot bed, stewards, eten en drinken, video’s dus heel erg luxe allemaal. Maar waar ik me nog het meest op verheug is de chemisch toilet aan boord……:-(

Na het kopen van het ticket zijn we doorgelopen naar Recoleta waar het bekende gezellige marktje was, maar ook omdat we die avond  kaartjes hadden voor Fuerza Bruta. Dit is een show die al enkele jaren loopt, volledig door Argentijnen gespeeld en ontwikkeld, maar inmiddels ook her en der in andere steden ter wereld. Amsterdam had de show ongeveer 2 jaar geleden ook willen hebben, ware het niet dat het Nederlandse bedrijf dat de show binnenhaalde op het laatste moment failliet ging. Sukkels. Want dit is echt een ervaring die je niet mag missen. Ik wilde er eigenlijk al lang heen. Er staat ook een video van op mijn blog, het is de officiële trailer, ga hem zeker bekijken! Je komt dus met z’n allen in een grote donkere hal, ik denk dat er zo’n 300-400 man waren, je staat en je loopt af en toe als dat nodig is. Er gebeurd van alles om je heen maar het meest gebeurd boven je hoofd. Het geluid staat loeihard, je haar gaat door de war en papiersnippers vliegen om je heen en je wordt bijna weggeblazen…… Absurd en geniaal!!! Hoop dat jullie maar een klein beetje meekrijgen door het zien van de video om te voelen wat wij daar hebben meegemaakt en ondergaan, wat een spektakel, we waren er een soort van bekaf van! Daarna moest er nog lekker gegeten worden, pastaatje dit keer en lekker met de taxi naar huis en naar bed want de volgende dag stond er weer een speciaal iets op de planning!

Zondag 17 november was de dag van de día de la tradicion, dag van de traditie, wat eigenlijk niet één dag is maar de eerste helft van november overal met verschillende activiteiten wordt gevierd. Maar het hoogtepunt is altijd rond 10 november in San Antonio de Areco, zo’n 115 km buiten BsAs. Vanwege de regen op 10 november verplaatst naar 17 november, net zo makkelijk hahaha. Doen de Argentijnen vaak, evenementen verplaatsen als het regent. Ik had een taxi  geregeld en die stond keurig zondagmorgen vroeg op mij te wachten. Daarna Erica opgehaald en na anderhalf uur rijden kwamen we aan in het pittoreske plaatsje. Het desfile, de optocht begon rondom het parkachtige plein met muziek en folklore dansen. De  mannen en vrouwen traditioneel  gekleed. Vervolgens een enorm lange stoet van gaucho groepen die vanuit het hele land waren gekomen. Mannen, vrouwen, maar ook hele kleine kindertjes te paard, allemaal prachtig aangekleed. Groepen halfwilde paarden die keurig het leiderspaard volgden die aan de teugel werd gehouden door een gaucho te paard. Je krijgt dan een beetje een indruk van hoe dat op de pampa’s gaat, het bijeenhouden van een kudde. Op de velden rondom het plaatsje werden rond lunchtijd asado’s gehouden, barbecues dus, het was één gekrioel van mensen en paarden, alles liep daar gewoon door elkaar en hier en daar enorme asado’s, god wat een sfeertje hing daar!  Was zo blij dat ik er weer was, de laatste keer was meen ik in 2009 of 2010. Het was een prachtige dag, het weer werkte mee en we hebben genoten, maar jee we zaten echt onder het stof, dus dat werd meteen douchen toen ik thuis was!

Vandaag, maandag 18 november, hebben we heel veel  gelopen. Ik heb Erica de rijke wijk Puerto Madero laten zien, waar net als in Amsterdam de oude haven pakhuizen verbouwd zijn dat luxe appartementen. En tot ons vermaak zagen we daar Mark van der Linden, van rtl4 lopen!  Daarna weer helemaal terug gelopen via het centrum naar calle Florida en Plaza San Martin, richting Recoleta  waar we uiteindelijk de metro weer hebben gepakt richting huis. Ging om 1 uur de deur uit en was om half 8 weer thuis, zo, dat was even goed voor de conditie!  Ga zo lekker slapen.  Ik hoop dat jullie de nieuwe foto’s en video’s leuk vinden!

Dikke abrazo!

Marlies.

1. Jolanda:
    19 november 2013
    Hoi Mies wat een heerlijk verhaal om de dag mee te beginnen. Wat doen jullie veel! Stuur maar een beetje warmte naar Nederland, brrrrrrrrr. Kan me voorstellendat het gek is zonder Nina, jammer maar het is niet anders.Gelukkig ben je samen met Erica alhoewel je je ook wel had vermaakt alleen want je bent inmiddels zo bekend met alles daar maar met Erica is toch gezelliger.
    Straks het grote avontuur! Ik ben zo benieuwd wat jullie gaan beleven.
    Liefs Jolanda
  2. Oop , Snoop, en Oom:
    19 november 2013
    We hebben weer genoten, vooral van het filmpje (maar niet heus) De nauveau is aangeschaft, 2 foto"s van Nina, Met Snoopy alles goed, liefs, Jassy
    Lieve kinderen, wat weer een prachtig blog, van wie heb je dat talent toch meegekregen? Hier gaat alles goed; toen we het videofilmpje van FUERTO BRAZA lieten horen kwam Snoopy met een rotgang uit zijn mandje aanhollen, blijkbaar toch Argentijns bloed in de aderen!! We durven hem nog niet naar buiten te laten, ik denk dat hij het veel te koud vindt, dan maar bij Oma op de bank!! Het weer wordt echt somber; danker, regenen en koud; geen weer om te golven of in de tuin te werken ; vandaag of morgen gaan we even naar de Baanvak om te zien of alles in orde is. Goede berichten van Nina?
    Liefs, groetjes aan Nina en Erica, je Opa.
  3. As:
    19 november 2013
    Klinkt weer super allemaal, alsof je niet weg bent geweest!
    Ben erg benieuwd naar je rondreis avonturen. Geniet nog ff van B.A.
    dikke kus, As
  4. Lena:
    19 november 2013
    He Miesje. Heerlijk weer zo'n verhaal. Ik wandel gewoon met jullie mee in gedachten. Wat schrijf je heerlijk. Ik had een week mijn mail niet gechecked en nu meteen twee verslagen. Joepie!! Je geniet zo te horen en wat gezellig dat je met Erica bent! Jammer dat Nina even weg moet maar wel te gek voor haar!!! Ik heb een drukke week gehad en was ook zomaar weer zwarte piet tijdens de intocht. Ik had het gemeentehuis weer versierd en zaterdag ging ik helpen schminken, Net vers onder de douche vandaan had ik me binnen vijf minuten om laten lullen en was ik bruin tot achter mijn oren in nog geen vijf minuten. Het was erg leuk want ik durf zo lekker veel als niemand mij herkent! Vrijdag hebben we Liesbeth haar verjaardag herdacht. De dinsdag ervoor was het een jaar geleden dat ze overleed. Onvoorstelbaar!!! Nou lieverd ik ga gauw het volgend blog lezen. Toi toi toi! Dikke kus Lena. XXX