CAPITULO 2

14 november 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Vrijdag 8 november zou niet zo een mooie dag worden wat het weer betreft. Achteraf viel dat wel mee, we hebben weinig tot geen regen gehad, maar het was niet zo heel erg warm. We hadden daarom dus maar bedacht om naar het Evita museum te gaan, waar Nina en ik al vele malen zijn geweest, maar Erica dus niet en zij er graag heen wilde. Voor Nina en mij absoluut geen straf, want we genieten daar iedere keer in dat prachtige oude pand, vol met historische gebeurtenissen. In mijn vorige blogs heb ik hier al vaak over geschreven. Erica hebben we opgehaald op de hoek waar ze uit de subte, de metro kwam. Bij een gezellig tentje eerst een kopje koffie gedronken en om  Erica kennis te laten maken met “medialunas”, halve maantjes, de benaming voor zoete kleine croissantjes, die je lekker in je koffie of thee kunt dopen. Vervolgens met de subte richting Museo Evita, het gebouw ligt ook in ons oude buurtje, Nina heeft daar ook een half jaar gewoond en ik heb daar 2x een appartement gehuurd. Via  Jardin Botanico, een park met allemaal bijzondere planten, maar vooral ook heel veel lieve zwerfkatjes liepen we daar naar toe.

Na dit bezoek is het natuurlijk logisch om daarna richting cementerio de Recoleta te gaan waar Evita ligt begraven. Gelukkig begon ineens het zonnetje te schijnen dus nog lekker even een drankje gedaan alvorens weer richting huis te gaan, ieder naar ons eigen appartementje. Nina had die avond een presencia, dit keer een etentje waar ze bij aanwezig moest zijn, dus ik heb lekker wat kleins gegeten en ben vroeg naar bed gegaan.

Zaterdag 9 november zag het weer er iets beter uit, als het maar droog blijft, dat is het belangrijkste. We wilden Erica Palermo Soho laten zien en dat was makkelijk te belopen vanuit haar appartement, Soho is zo leuk, zo pittoresk met al die leuke kleine winkeltjes en restaurantjes! We gingen eerst wat drinken bij Mama Racha, een tentje waar ik altijd graag zit, leuk met een terrasje boven waar je een leuk uitzicht hebt over het plein. Alexandra, Nina’s vriendinnetje kwam ook, zo gezellig! Ik had haar nog maar 1x ontmoet bij de show vorig jaar. We hebben lekker lopen struinen over het marktje aldaar en de dames , Nina en Alex, hebben nog een mooie tas gescoord. Daarna met z’n vieren een hele late lunch bij Cabernet, heb ik ook al eens verteld, een mooie begroeide patio waar we aten, al begon het wel wat fris te worden.  Nadat we Alex onderweg hadden afgezet hebben we bij mij nog gezellig een glaasje wijn gedronken in mijn mooie appartement.

Zondag 10 november werd ik tot mijn “schrik” pas om 10 uur wakker, hahaha ik slaap hier heerlijk en voel me met de minuut relaxer worden!! Nina had weer een klusje, ze moest naar een groot  hippisch evenement op een uur rijden van de stad, samen met een paar andere modellen. Ze moest daar al om 1 uur zijn, dus ik ben rond 12 uur richting Erica gegaan met de subte.  We hebben met z’n 2en een enorm eind gelopen, van Palermo naar het centrum en vervolgens door naar San Telmo waar op zondag altijd de beroemde “antiek”markt  is. Die begint bij Plaza de Mayo op calle Defensa, die dan na een aantal km weer uitkomt op Plaza Dorrego, het kloppend hart van San Telmo. San Telmo is 1 van de oudste historische wijken van de stad, met prachtige oude panden en binnenplaatsen. Het was prachtig weer en het was weer echt genieten tussen de kraampjes en verschillende optredens van mensen die met hun muziek of tangodansen hun brood proberen te verdienen. Erica ook nog op de foto met een tangodanser, zo leuk. Maar dat kunnen jullie allemaal zien op de foto’s.  Het was een topdag! Het weer was prachtig, terwijl er regen was voorspeld! Na lekker wat gedronken te hebben en Erica kennis te laten maken met de empanada, een typisch Argentijnse snack, zijn we weer helemaal terug gelopen naar Plaza de Mayo waar we met de subte weer naar huis gingen. Ik denk dat we wel 10 km hebben gelopen als het niet meer is! Erica ging er eerder uit en ik moet dan nog een halte of 5. Omdat we eigenlijk best wel moe waren en niet echt meer  zin hadden om uit eten te gaan, ben ik nog naar de supermarkt gegaan om ’s avonds voor Erica en mij, Nina was nog lang niet thuis, die vermaakte zich opperbest bij het paarden evenement, te koken. Het werd een heerlijke tonijnsalade met veel groenten en pompoensoep, alles vers en zelf gemaakt uiteraard.

Vandaag is het maandag 11 november. Ik weet nog niet wat ik ga doen, ik ben lekker aan het lummelen en deze blog aan het bijwerken. Nina zou me appen als ze wakker was, volgens mij was ze pas heel laat thuis dus dat duurt nog wel even en Erica heeft vandaag haar eerste Spaanse les, ik ben benieuwd. Oma belde net en ze vertelde dat het heel goed ging met Snoopy, meneer had een eigen mandje gekregen, maar ligt nog het liefst op Opa’s oude stoel die hij al vanaf zijn studententijd heeft en inmiddels al een aantal keer opnieuw is bekleed. Gevolg is dat Opa nu gezellig naast Oma op de bank zit, hahaha, hilarisch, wie is nu de baas in huis????

Vandaag is het alweer woensdag, 13 november en ik ben hier precies een week.  Ik was eigenlijk bij maandag gebleven , we hebben niet veel bijzonders gedaan, ja Nina en ik zijn naar de Jumbo geweest, een heeele grote supermarkt. Volgens mij geen familie van onze Jumbo. Ik kijk mn ogen daar uit wat een hoop spullen. En het is duur geworden vind ik, prijspijl ligt op die van de Nederlandse supermarkten helaas, want de mensen verdienen hier toch in verhouding minder. Maar waar ik me dan wel weer verbaas is dat je biefstuk, de aller-malste, lomo heet het hier wel weer kan kopen voor laat ik zeggen nog geen 2 euro per ons. Dat zou in Nederland dan minimaal  6 kosten!  En uit eten gaan is relatief wel goedkoop!!! S’Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Lele de Troya, waar we ook met Lenie geweest zijn.

Gisteren, dinsdag, hadden Nina en ik afgesproken bij ons in de buurt om met Erica te gaan lunchen.  Erica wilde graag naar La Boca, de gekleurde huisjes die iedere toerist moet zien als hij in Buenos Aires is , maar mij trekt het gewoon niet zo, vind het een grote poppenkast.  Eigenlijk was Erica ook niet zo onder de indruk, maar het was wel supergezellig zo met z’n tweetjes een beetje slenteren en wat drinken. In de metro terug ontdekte ik ineens dat ik Nina’s huissleutels nog in mijn tas had!  Dat was even super vervelend want Nina had die avond een gala van een groot tijdschrift én ze moest haar koffer pakken want ze had die avond daarvoor gehoord dat ze voor 10 dagen een klusje  had met die mensen waar ze ook mee naar Zuid-Frankrijk was geweest. 10 dagen, naar Miami, Londen en Rome, niet slecht toch weer hahaha! Ik had het al van te voren met haar over gehad dat ik absoluut niet zou willen dat ze opdrachten zou afslaan alleen maar omdat ik er ben. Maar goed het is wel lang maar ze zal wel weer een zak geld binnenhalen en er moet toch brood op de plank komen. En ik vermaak me hier best……. Gelukkig was ze zo slim geweest om haar huisbaas te bellen alwaar ze een sleutel kon ophalen, pfff gelukkig maar want ze had het echt heel druk!

Vandaag naar Erica toe gegaan en vanuit haar appartement lekker wezen wandelen, het was best heel warm, dus de nodige terras stopjes onderweg. Nu net lekker even wat gegeten en ben een wasje aan het  doen, dat moet ook gebeuren. Morgen gaan we naar de “moeders en oma’s van de Plaza de Mayo, die nog steeds hun rondjes lopen op het plein voor het Casa Rosada. Dat doen ze al vanaf de eind jaren zeventig om aandacht te vragen voor de verdwenen familieleden tijdens de vuile oorlog, het bewind van Videla en consorten. De oorlog is nu gelukkig voorbij, maar nu nog steeds iedere donderdag middag rond half vier komen ze weer het plein op met hun witte hoofddoekjes. En nog steeds zijn ze actief, want er zijn nog steeds mensen verdwenen en wat op het moment heel erg speelt is het terugvinden van verdwenen kleinkinderen. Dat komt zo,in de tijd van de vuile oorlog werden er ook veel jonge zwangere vrouwen opgepakt. Na de bevalling werden de kinderen weg genomen en gegeven aan kinderloze officieren en hun families. Een aantal van die kinderen zijn inmiddels door vernuftig  dni  onderzoek herenigd met hun biologische families. Heel erg heftig allemaal!

Goed dit was het weer even, niet heel erg  interessant , maar welzo leuk voor mezelf als dagboek. En er staan nu ook foto’s , niet zoveel nog en allemaal “gejat”van Erica hahaha!

Hasta pronto! Besos!

1. Erica:
    Hola Marlies, wat een leuk verhaal weer! X
  2. Bea:
    Ha Mies (en Nina),

Ik hoorde vorige week pas dat je 3 mnd door Z Amerika reist, wat fantastisch! Eindelijk 'n deel van je droom waarmaken! Reizen brengt je nieuwe inzichten, dat weten wij als geen ander....Karl-Heinz en ik wensen je enorm veel plezier en mooie ervaringen toe. We genieten van je verhalen, erg mooi en onderhoudend geschreven. Wellicht iets voor 'n nwe carrière??
    Liefs Kh en Bea
  3. Oop , Snoop, en Oom:
    14 november 2013
    Lieve kinderen, wat een goed blog heb je weer gemaakt, erg goed. Ik ben blij dat er in BA genoeg tentjes zijn voor koffie, hapjes en drankjes en fijn dat het weer prachtig is. Deze week hebben we Tafeltje Dekje, de ouden ven dagen worden van eten voorzien, Op de Uranusstraat zijn aanzienlijke veranderingen aan de gang, onze viervoeter is de hoofdpersoon
    , sinds kort mag ik op de bank naast je Moeder ) nooit geweest') , snoopy komt dan controleren en komt ongevraagd tussen ons in liggen+met een diepe zucht gaat hij daarna naar zijn met bont gevoerde mandje. Hij eet keurig zijn Gourmet hapje 2/3 per dag, slaapt goed.
    Fijn dat Nina weer op reis gaat+ als zij in London is, kan zij misschien even aankomen-
    Tot het volgende blog, liefs Opa en hier komt oma ook nog even, ik heb weer genoten van je blog en een dezer dagen bel ik je wel Heel veel luefs voor jullie drieen!
  4. Ruud:
    14 november 2013
    Hoi Marlies, leuk geschrevenen prettig om te lezen!
    Hoop dat je een fijne tijd hebt in Argentina.
    En dat het weer ook een beetje mee wil zitten.
    Ik blijf je avonturen volgen.
    Veel plezier en een kus aan Nina!
  5. Renee:
    14 november 2013
    Nou lieve Mies, het is wel áfzien hoor daar in Argentina!!;) Wat schrijf je er heerlijk over, wandel in gedachten mee naar e.e.a. Vind het zo fijn voor je dat je dit kunt doen. Doorschrijven hoor, hartstikke leuk om te lezen!! Overigens verschrikkelijk natuurlijk, hetgeen je schrijft over de moeders en nu kleinkinderen, dat valt niet onder de noemer 'leuk', maar wel goed dat je er over schrijft. Geniet lekker meid, van dit avontuur!! Besitos xxxx
  6. Jolanda:
    14 november 2013
    Hoi Mies wat is dit leuk om te lezen. Anders dan de vorige keren want je gaat heel veel beleven en dit is nog naar het begin! Leuk om weer met iemand te zijn die het nog niet kent. Een betere gids is er volgens mij nniet.Het leest heerlijk weg dus ik ben zo benieuwd wat er nog volgt. Liefs Jo en ook van Rob
  7. Lena:
    19 november 2013
    Heb net mijn reactie op dit verslag geplaatst onder blog 3. Allemaal even leuk!!!!!! Ik geniet mee met jullie!!! Wat doen jullie veel zeg! Heerlijk voor jullie!!!! Geniet en dikke kus voor jullie!!!! XXX