CAPITULO 11

1 januari 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Het is vandaag zaterdag 28 december, ik moest wel even op m’n mobiel kijken, want als je op reis bent vergeet je snel de dagen en data…….. Op dit moment zit ik in Nina’s flatje en terwijl ik dit type heb ik prachtig uitzicht vanaf de 20e etage waar zij woont. Ik dacht dat ik dat doodeng zou vinden,maar ben gelukkig over mijn “hoogtevrees” heen. Durf zelfs een beetje over de rand van haar Franse balkonnetje te kijken en zie dan ongeveer 10 etages lager een gebouw met een klein zwembadje op het dak. Heel grappig gezicht als je de mensen daar ziet zwemmen! Ik zou er wel in willen springen want het is hier nog steeds heel erg heet! Temperaturen zo tegen de 40 graden!!! Hele wijken zitten al ruim 10 dagen zonder elektra  en zelfs water! Dit allemaal door de warmte waardoor men natuurlijk alle airco’s voluit zet.  En de regering is aan het ruziën wiens fout dat nou allemaal is. En zojuist was ik in mijn andere appartement dat ik voor een paar dagen, tm de 30e had gehuurd en ja hoor, daar was ook alles uitgevallen. Gelukkig moest ik naar de 3e verdieping dus dat was wel  te doen. En ik denk dat ze hier in het gebouw wel een soort van noodaggregaat hebben want god zei dank, ik kon gewoon met de lift naar de 20e!

Ik blijf een paar dagen in Nina’s flatje, Nina reist op dit moment naar Punta del Este in Uruguay voor werk en plezier. Punta del Este is dé badplaats van Zuid-Amerika en in de zomer worden er allerlei grote, belangrijke feesten georganiseerd. Alle “belangrijke en bekende” mensen zijn daar. Zelfs bekende Europeanen zoals Paul McCartney. Ze heeft een huisje aan het strand samen met 3 andere vriendinnen/modellen. En intussen zit ik hier dus en ga bedenken wat ik ga doen. Erica is inmiddels doorgereisd  naar Cordoba , ze wilde niet langer in de stad blijven. Ik heb morgen nog een eetafspraak met de moeder van een vriendinnetje van Nina en ik denk dat ik zo begin januari weer ga reizen. Vind het heerlijk om even te niksen en mijn leven te overpeinzen hahahaha! Ik wil dolgraag naar Salta en heb al iets op het oog, maar ik moet even het antwoord afwachten.  Ik wil graag nog heel veel zien, maar ik heb geen zin in om overal maar 3 dagen te blijven. Telkens weer je koffer ten dele uit- en inpakken.  Ik ga het rustig aan doen,wat langer op één plek blijven. Zou het dan toch de leeftijd zijn?  Bueno, ik ga me maar eens goed instaleren hier. Ben helemaal  verhuisd nu naar Nina. Mijn appartement was net een wachtkamer met uitzicht op een blinde muur. Zo ongezellig. Wist ik wel, had ik al op de foto’s gezien, maar heb het toch even gehuurd want is vlakbij Nina’s app.

Vandaag, 30 december en er is nog steeds een hittegolf! Bijna 40 graden vandaag, maar vannacht komt er afkoeling hebben ze beloofd en is het nog maar een graad of 34…… zal wel gepaard gaan met onweer! Ik vind het wel jammer want je moet gewoon binnen zitten met de airco aan. Het is gewoon niet gezond om nu stukken te gaan wandelen! Dus afgelopen dagen waren een beetje saai! Ik ben er net wel even uit geweest, eerst had ik de checkout van mijn app wat ik had gehuurd maar inmiddels al een paar dagen had verlaten.  Daarna ben ik doorgelopen naar één van de winkels van LAN airlines, hier zo een kwartiertje lopen vandaan. Daar heb ik een ticket geboekt naar Salta waar ik 3 januari heen vlieg en 11 januari kom ik weer terug. Het leek me handiger om naar de winkel te gaan, want ik wilde graag in pesos betalen, die heb ik nl tegen een heel goede koers kunnen kopen. Dat gaat dus als volgt: Een hele aardige mevrouw van LAN helpt je en zet de boeking erin. Vervolgens maakt ze een bonnetje met het te betalen bedrag in pesos voor de bank aan de overkant. Dus ik naar de bank, nummertje getrokken en betaald aan de kassier. Dit alles duurde ruim 20 minuten, snel voor Argentijnse begrippen. Weer naar LAN aan de overkant waar de mevrouw mijn ticket al keurig had uitgeprint. Ben er blij mee want is echt een goede prijs!  Deze manier van betalen is niet zo vreemd. Heel veel Argentijnen hebben nl geen bankrekening. Hebben sinds de crisis van 2001, en ja dat was pas een echte crisis, geen vertrouwen meer in de bank. Dus betaal je je rekeningen op een andere manier. Nina krijgt bv een mail als ze haar telefoon rekening moet betalen. Vervolgens gaat ze naar een betaalpunt, vaak is dat ook een Kiosko, een klein winkeltje waar ze snoep en sigaretten verkopen maar dit erbij doen. Er staan vaak lange rijen van mensen die op deze manier allerlei rekeningen voldoen.

Vandaag is het 1 januari 2014 en bij deze wil ik jullie allemaal een heel goed en gezond jaar toe wensen! Maak er wat van! Zoals ik al een foto met een tekst op mijn facebook had gezet: Tomorrow is  the first blank page of a 365 page book. Write a good one!!!!

Vrijdag 3 januari ga ik dan eindelijk naar Salta, het gebied in het noordwesten van Argentinië wat ik al zo lang en zo graag wil zien. Dit is het “echte”authentieke Argentinië! Ik ga daar logeren bij mensen die ik al jaren ken van een Argentijns reisforum. Het heet Casa Hernandez  http://www.lacasahernandez.com.ar/

Volgende blogje dus vanuit Salta!

1. Erica:
    Hee Marlies, leuk van je te horen! Goede reis en heel veel plezier in Salta! X
  2. Jolanda:
    1 januari 2014
    Allereerst natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar die voor jou een geweldig jaar wordt en al is door wat je allemaal meemaakt.
    snap het best dat je wat rustiger aan doet. Straks weer een mooie reis en tja 40 gr. ik zou ook vooral rustig aan doen. Wij hier gaan een good one schrijven zeker weten! Goede reis xxx
  3. Jolanda:
    1 januari 2014
    Nadat ik heb gekeken waar je naartoe gaat moet ik nog even zeggen dat het werkelijk prachtig is!!!!
  4. Ruud en tini:
    2 januari 2014
    wij wensen jou en nina een super goed nieuwjaar.leuk dat je weer op reis gaat. geniet er van . groeten